Thursday, August 5, 2010

PEMERIKSAAN SENDIRI PAYUDARA



Kanser Payudara adalah ancaman kepada wanita di seluruh dunia. Ianya bentuk barah kedua yang mengakibatkan kematian tertinggi dalam kalangan wanita. Dalam kebanyakkan kes, pesakit lewat mendapatkan rawatan daripada klinik dan hospital kerana tidak tahu tanda penyakit ini atau cuba mendapatkan rawatan tradisional terlebih dahulu. Semakin lanjut usia seseorang, semakin tinggi risiko untuk mendapat kanser ini. Kanser ini tidak hanya mengancam wanita sahaja, lelaki juga berpeluang untuk mendapatkan kanser ini. Selain faktor usia, faktor keturunan juga merupakan salah satu risiko. Sejarah ahli keluarga yang pernah menghidapi Kanser dan telah mendapat kanser pada salah satu payudara akan meningkatkan lagi risiko ahli keluarga yang lain untuk mendapat kanser ini.
Kerajaan amat serius dalam usaha membendung dan membantu masyarakat membuat pemeriksaan awal mengenai tanda-tanda Kanser Payudara. " ...Kerajaan dalam pembentangan Dasar Bajet 2007, telah meluluskan permohonan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) untuk memberi sudsidi sebanyak RM 50.00 bagi setiap ujian mamogram yang dijalankan oleh wanita di pusat-pusat mamogram swasta yang berdatar dengan LPPKN..." (Dipetik daripada : Pengesanan Awal Menyelamat Nyawa (2010). http:// mamogram.lppkn.gov.my). Rasionalnya perkara ini adalah kerana mereka yang menghidapi penyakit ini terdiri daripada golongan berpendapatan rendah. Dengan adanya bantuan subsidi ini, diharapakan lebih ramai yang tampil untuk melakukan pemeriksaan.
Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) perlu dilakukan setiap bulan di antara hari ketujuh dan kesepuluh selepas bermulanya haid. Sekiranya haid tidak teratur atau sudah putus haid, lakukan PSP pada satu hari yang tetap setiap bulan seperti hari pertama dan terakhir setiap bulan. PSP boleh dibahagikan kepada dua cara iaitu melihat perubahan di cermin atau mengesan perubahan secara berbaring.
Jika anda melihat perubahan di hadapan cermin, lihat pada saiz, bentuk dan keseimbangan bentuk payudara (symmetry) serta paras kedua-dua puting payudara. Pada kendudukan satu, tanggalkan baju dan coli dan perhatikan payudara anda di cermin. Selepas itu, angkat kedua-dua tangan ke atas kepala. Periksa payudara dari pelbagai sudut. Kemudian berdiri tegak di hadapan cermin dengan tangan anda ke bawah. Pusing ke kiri dan ke kanan untuk mengesan seberang perubahan paya payudara. Tegangkan otot-otot bahagian dada dengan mencekak pinggang dan ke bawah.
Cara kedua adalah dengan mengesan perubahan dengan cara berbaring. Mulakan dengan payudara kanan. Baring mengiring ke kiri dan bengkokkan kedua-duan lutut. Letak bantal atau tuala mandi yang dilipat di bawah bahu kanan untuk menaikkan bahagian yang akan diperiksa. Letak tangan kanan di bawah kepala dan guna tapak jari-jari tangan kiri untuk memeriksa payudara kanan bagi mengesan benjolan atau penebalan pada payudara. Lakukan pemeriksaan payudara Kaedah Urutan Menegak (Vertical Strips). Gunakan tangan kiri, mulakan urutan pertama di bahagian ketiak. Buat pusingan ringan kemudian tekan kuat untuk merasa sebarang benjolan. Selepas itu lakukan pemeriksaan payudara Kaedah Pusingan (Circular). Mulakan di bahagian atas payudara, buat pusingan yang besar. Gerakan tangan di sekeliling payudara dengan memerhatikan sebarang benjolan dan buat sekurang-kurangnya tiga pusingan kecil sehingga sampai ke puting payudara. Ulang sebanyk dua kali, sekali dengan tekanan ringan dan sekali dengan tekanan kuat.
Selain itu juga, lakukan pemeriksaan lelehan puting payudara. Guna kedua-dua belah tangan, picit payudara untuk melihat jika terdapat sebarang lelehan luar biasa. Selepas itu lakukan juga pemeriksaan ketiak dengan jatuhkan tangan ke sisi dan rasa ketiak dengan teliti bagi mengesan sebarang benjolan. Lakukan langakh sama pada payudara sebelah kiri.
Sekiranya sewaktu pemeriksaan tersebut anda mendapati ada benjolan di payudara atau ketiak, perubahan bentuk saiz payudara yang luar biasa, kerutan atau lekukan, puting tertarik ke dalam dan pendarahan atau lelehan luar biasa dari puting payudara.
SEGERA BERJUMPA DOKTOR JIKA ANDA MENEMUI SEBARANG KELAINAN PADA PAYUDARA ANDA. Habis.

No comments:

Post a Comment