Wednesday, August 4, 2010

Leptospirosis (Kencing Tikus)


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kematian yang melibatkan petugas-petugas menyelamat yang terbabit dalam operasi mencari mangsa lemas di Lubuk Yu. Hasil daripada siasatan, punca kematian ini adalah disebabkan berpunca daripada penyakit kencing tikus atau dikenali sebagai leptospirosis. Ianya merupakan penyakit berjankit zoonosis yang berpunca daripada spirochaete yang menjejaskan manusia dan haiwan yang lain. Leptospirosis merupakan jangkitan bakteria yang jarang berlaku pada manusia. Jangkitan biasanya dipindahkan kepada manusia apabila air yang dicemari dengan air kencing haiwan menyentuh bukaan pada kulit, mata atau dengan selaput lendir. Ianya disebarkan melalui air kencing haiwan yang dijangkiti dan berjangkit selagi ianya masih lembap.
Mangsa yang dijangkiti oleh penyakit ini akan menunjukkan beberapa gejala. Namun dalam sesetengah kes, mungkin tiada gejala atau tanda yang ditunjukkan oleh mangsa. Pada peringkat awal mangsa mungkin mengalami demam, selsema, muntah dan cirit-birit. Tanpa rawatan awal ianya akan menjejaskan buah pinggang dan menyebabkan kerosakkan hati. Dalam kebanyakkan kes, mangsa tidak mendapatkan rawatan atau lewat ke klinik atau hospital menyebabkan mangsa tidak dapat diselamatkan.
Untuk pengetahuan umum, manusia boleh dijangkiti oleh penyakit ini melalui hubungan dengan air, makanan atau tanah yang mengandungi air kencing haiwan yang dijangkiti ini. Ini mungkin berlaku dengan menelan makanan atau air yang tercemar atau melalui sentuhan kulit. Pekerja yang berisiko untuk mendapat penyakit ini adalah pekerja veterinar, penyembelihan, petani, pekerja kumbahan dan mereka yang menjalankan aktiviti air. Oleh yang demikian, pemakaian alatan pelindungan oleh para pekerja ini adalah penting bagi mencegah berlakunya jangkitan penyakit ini. Tahap kebersihan haruslah berada pada tahap yang amat baik di tempat-tempat sebegini.
Selain itu, pengunjung-pengunjung yang mengunjungi kawasan riadah berair seperti di air terjun, kolam dan tasik harus lah berwaspada. Sentiansa peka dengan makluman semasa yang dikeluarkan oleh media dan elakkan mengunjungi kawasan yang terpencil untuk beriadah. Kawasan rekreasi awam biasanya dipantau oleh pihak berkuasa bagi memantau kandungan yang terdapat di dalam airnya. Oleh yang demikian, risiko jangkitan adalah berkurang berbanding kawasan yang terpencil. Selain itu, jika kawasan tersebut kotor dan terdapat tikus. Adalah lebih baik untuk meninggalkan lokasin tersebut bagi mengelakkan berlakunya jangkitan. Sentiasa pantau kesihatan ahli keluarga anda selepas pulang daripada kawasan rekreasi air. Sekiranya ahli keluarga anda tidak sihat dan mengalami gejala yang telah dinyatakan. Segera dapatkan rawatan di klinik atau hospital yang berhampiran.

No comments:

Post a Comment